Telepítési Kézikönyv







Telepítési útmutató




A rendszer futtatásához szükséges hardver és szoftver követelmények



Operációs rendszer: Windows XP SP3/Server 2003/Vista/Server 2008/7/8/Server 2012/8.1/10.


Processzor: 1 GHz-es vagy gyorsabb x86, vagy x64 processzor.


Memória: Minimum 512 MB, 1 GB ajánlott.


Lemezterület: Kb. 40 MB adatbázis nélküli telepítés esetén (telepítés menete során az ideiglenes fájlok miatt ennél több kell, kb. 100 Mb). Adatbázis telepítés esetén 100 MB - 1 GB igénytől függően, mivel a rögzített adatmennyiség és a mentések gyakorisága jelentősen befolyásolja a szükséges lemezterület igényt.


Tipp! Az operációs rendszer a program használata közben igényelhet extra tárterületet a virtuális memóriának is! Amennyiben ez nem áll rendelkezésre, akkor előfordulhat, hogy a program nem működik megfelelően! Ezért célszerű tartalék tárterületet is fenntartani az operációs rendszernek!


USB csatlakozás: Egyes modul(ok) használata során szükség lehet külső rendszerek felé adatküldésre illetve azoktól adatfogadásra USB adattárolón keresztül.


Hálózat (LAN): Amennyiben több felhasználós környezetben kell működtetni a rendszert, akkor Windows hálózatot kell felépíteni az egyes gépek között. (1 Mbit/s, vagy több az ajánlott hálózati sebesség a konkurrens felhasználók számát figyelembe véve.)


Tipp! Hálózatos üzemmódhoz az adatbázist tartalmazó könyvtárat meg kell osztani a szerver gépen, és a kliensoldalon hálózati meghajtót célszerű hozzá rendelni! A szerver gép lehet Linux/Windows NAS fájlszerver is, nem szükséges munkaállomásnak lennie. Lehetőség van osztott adatbázis használatára is, ilyenkor a replikációs szolgáltatást lehet ütemezve, vagy direkt módon futtatni az adatok központi adatbázis szinkronizálásához.


Internet: A program telepítő készlete, az esedékes frissítések, telepítési dokumentációk és a változáskövetés interneten keresztül érhető el a www.aps.hu honlapon. Amennyiben FTP kapcsolatot, vagy SMTP levélküldést is igénybe szeretne venni a program szolgáltatásai közül, akkor szükség lesz internet kapcsolatra is. Az előbbiek eléréséhez, letöltéséhez, a honlapon található tartalmak és a telepített műszaki dokumentációk nézegetéséhez valamely közkedvelt internet böngésző megléte szükséges.


Szükséges futtató környezetek: Mielött telepítené a programot, szükséges a Microsoft .NET Framework 1.1 keretrendszert telepíteni minden Windows operációs rendszer alá, mely letölthető és telepíthető a Letöltések oldalról. Amennyiben az előbbin kívül nincs a gépen a Microsoft .NET Framework 3.5, akkor ezt a keretrendszert is telepíteni kell Windows Vista rendszerig, mely letölthető és telepíthető a Letöltések oldalról. A Microsoft .NET Framework 3.5 keretrendszer Windows 7 rendszertől része az operációs rendszernek. Külső rendszerkapcsolat igénybevétele esetén a Microsoft .NET Framework 4.5-ös keretrendszert is telepíteni kell Windows 7 rendszerig, mely letölthető és telepíthető a Letöltések oldalról. A Microsoft .NET Framework 4.5 keretrendszer Windows 8 rendszertől része az operációs rendszernek, így nem kell telepíteni.


Adatbázis kezelő: A program működéséhez szükséges a Microsoft Access Database Engine 2010 Redistributable adatbázismotort telepíteni, mely letölthető és telepíthető a Letöltések oldalról.


APS rendszer : Az aktuális APS rendszer telepítő csomagok és frissítések letölthetők a Letöltések oldalról.



A rendszer telepítése




Keretrendszer telepítése: Mielőtt telepíteni kezdenénk az APS rendszert, előtte telepíteni kell a Microsoft .NET Framework 1.1 keretrendszert, valamint egyes esetekben a 3.5 és 4.5 keretrendszert is a fentiek szerint. Ha a gépre már telepítve vannak, úgy ezt nem kell megtenni. A 3.5-ös, sem a 4.5-ös verzió nem tartalmazza az 1.1-es verziót, így ennek hiányában nem fog megfelelően működni a rendszer, még ha látszólag úgy tűnik is, ezért az 1.1-es verziót mindig telepíteni kell! Windows 7, vagy újabb operációs rendszereknek része a 3.5-ös verzió, így azt nem kell telepíteni, csak engedélyezni, csak úgy mint a 4.5-öst a Windows 8, vagy újabb operciós rendszerektől!


A telepítés menetének ismertetése: A telepítés letöltést követően az APS_Setup.msi, vagy demó verzió esetén az APS_Demo_Setup.msi  telepítő csomagra kattintással indítható, illetve az internetről is telepíthető közvetlenül Internet Explorer esetében a "Futtatás" gombra kattintással.


Tipp! Amennyiben egy előző verzió telepítve van a számítógépen, akkor a telepítő azt automatikusan eltávolítja a számítógépről, amennyiben az új telepítőcsomag verziószáma nagyobb, mint az eredeti. Ellenkező esetben a "A rendszer eltávolítás a számítógépről" résznél leírtak alapján kell eljárni!


Ezt követően a következő üdvözlő ablak jelenik meg, ahol csak a "Next" gombra kell kattintani, hogy továbblépjen a következő ablakra, és a későbbiekben is mindig így kell tovább lépni. Az egér használata helyet vezérelhető a telepítés billentyűzetet használva is, ilyenkor a tabulátorral lehet választani, és szóköz leütésével kell továbblépni.



Amennyiben mégsem szeretné a telepítést végrehajtani, úgy most és a későbbiekben is a "Cancel" gombot kell választania a "Next" gomb helyett, és kiléphet a telepítőből egy megerősítést követően. Ezt egy felbukkanó ablakban a "Yes" gomb lenyomásával kell nyugtázni, majd egy a megszakításra felhívó ablak "Close" gombjával kiléphet a telepítőből. Megszakítást követően a telepítéshez újra kell indítani a telepítő programcsomagot.


A következő lépésben a telepítő felkínálja a telepíthető modulokat, amit a kis választó négyzetekre kattintva lehet kiválasztani. Itt már visszafelé is léphet a "Back" gombra kattintással.



Ha a modul ki lett választva, azt egy pipa jelzi a négyzetben. Újabb kattintással a kijelölés megszüntethető. Amennyiben nem lett kijelölve semmi, akkor csak az APS futtató keretmodul lesz telepítve. Egy modult csak akkor kell az adott felhasználó gépére telepíteni, ha engedélyezni szeretné valamelyik menüpontjának a használatát, egyébként nem szükséges.


Tipp! Adatbázis modult elég arra a gépre telepíteni, ahol az adatbázis karbantartó műveleteket szeretnénk végezni. Az adatbázis modul mellett minden modult célszerű telepíteni, mivel csak a telepített modulokhoz érhető el adatbázis funkció! Ez vonatkozik a rendszer jogosultságok beállítására is. Csak olyan modulra lehet jogosultságot beállítani, ami telepítve van, ill. be is van töltve (el van indítva)! Az APS ikon minden modult elindít! A többi, csak az egyes modulokat, de a többi is elérhető egymásból a bal felső sarokban található modulválasztó gombbal! A "Súgó - Dokumentáció" menüpontban csak az indító modul dokumentációja olvasható! Az összes elérhető a Windows "Start" menüből, vagy az "Alkalmazások" gyűjteményből!


A következő ablakban a Folder felirat alatti mezőben a telepítés helyét lehet megadni, azt a könyvtárat, ahova a programcsomag települ:



Itt adhatja meg azt is, hogy csak az éppen bejelentkezett felhasználó "Just me", vagy a géphez rendelt mindegyik felhasználó "Everyone" használhatja a telepített programot. Ha azt szeretné, hogy mások is használhassák a programot, akkor kattintson az "Everyone" választógombra. Alapértelmezésben csak az éppen bejelentkezett felhasználónak lesz telepítve.


"Browse..." gombra kattintva az alábbi ablak jelenik meg, amivel könnyen kiválasztható a telepítés helye, így nem kell kézzel beírni az előzőekben leírt mezőbe a célkönyvtárat:



Az egyes könyvtárak között a lenyíló mezőre kattintva válogathatunk. Akár új könyvtárat is létrehozhat a legszélső, könyvtárat jelképező gombbal. Az "OK" gombbal jóváhagyhatjuk, "Cancel" gombbal pedig érvényteleníthetjük a kiválasztást.


Az előbbi ablak "Browse..." gomb alatti "Disk Cost..." gombjára kattintva az alábbi ablak jelenik meg, amivel könnyen felderíthető a rendelkezésre álló szabad tárterület:



Az "OK" gombbal visszatérhet a kiinduló ablakra, ahol kiválasztotta a telepítés helyét, vagy meghagyta az alapértelmezett C:\Program Files\APS\ könyvtárat, és eldöntötte, hogy mindenki részére telepítve lesz-e a program.


A következő ablakban meg kell erősíteni az eddigi választásokat, hogy elinduljon a telepítés:



Majd a telepítés elindul, és egy kis ideig várni kell, míg feltelepül a programcsomag a számítógépre:



A telepítés végeztével az alábbi ablak jelzi a sikeres telepítés befejeződését, ahol a "Close" gombra kattintva léphet ki a telepítőből:



A telepítés során az APS Rendszer parancsikon, ill. a telepített moduloknak megfelelő parancsikon felkerül a Windows Asztalra, mellyel gyorsan indítható a használni kívánt modul, vagy az egész rendszer:



A rendszer és modul parancsikonokon kívül igénytől függően kirakhatjuk néhány segédprogram parancsikonját is az asztalra, ahogy az a fenti képen látható. A segédprogramok önállóan is elindíthatók, ill. egyes részük csak belülről (valamely modulból) indítható, mint például az APSPOSTPRINT.exe nyomtató kliens, vagy lehetnek vegyes működésűek is. A "Mérlegelő" parancsikon az APSPOSTRS232.exe programot indítja, mellyel mérleget lehet összekötni a rendszerrel, miközben megjeleníti a mérlegből fogadott adatokat. Az "Importáló" az APSPOSTIMP.exe programot indítja, mely hívható belülről is, valamint kívülről önállóan is elindítható. Segítségével címlistából, vagy importlistából lehet tömeges adatokat bedolgozni. A "Címbetöltő" az APSDATACIM.exe programot indítja, mellyel címlistát lehet feltölteni, ill. irányítószámokat karbantartani. A "Fixáló" az APSDATAFIX.exe programot indítja, mellyel az esetleges adatbázis struktúra bővítést és változást lehet adaptálni. Ez a program minden telepítés után első indítást követően automatikusan lefut egyszer, de utólag is elindítható, hogy megbizonyosodjunk, nem kellet-e valami adatbázis változást telepíteni. A "Mentő" az APSDATAMENT.exe programot indítja, mellyel gyorsan elmenthetjük az adatbázisokat modulonként. És végül a "Replikáló" az APSDATAREPL.exe programot indítja, mellyel osztott adatbázisokat tudunk replikálni.

A rendszer, ill. modul indító parancsikonok, és a dokumentáció elérhető a Windows "Start" menüből, vagy az "Alkalmazások" gyűjteményből, melyekből tetszés szerint kirakhatunk a "Kezdőképernyő" gyűjteménybe Windows 8.1 rendszer esetén:



Tipp! Egy már telepített mester példányból készíthető másolt példány is a gépen, vagy tovább vihető másik gépre ily módon is (terítés), nemcsak telepítéssel! Ez teljesen egyenértékű a telepített verzióval, csak erről nincs tudomása a Windowsnak, így nagyobb körültekintést igényel! Ekkor nem kell mást tenni, mint az APS főkönyvtárat egészben az összes komponensel átmásolni az új példány helyére, és elvégezni a szükséges beállításokat! Legközelebb már csak a frissen telepített komponenseket kell teríteni, ami felülírja a régit, miközben a konfigurációs fájlok nem változnak! Ilyenkor ügyelni kell arra, hogy ne indítsuk el a mesterpéldányt, hogy ne keletkezzen konfigurációs fájl, amit esetleg tovább vinnénk másik kliensre, és felülírnánk az ottani beállításokat.



A rendszer eltávolítása a számítógépről




Az eltávolítás menetének ismertetése: Az eltávolítást a Windows "Vezérlőpult - Program eltávolítása vagy módosítása" menüpontban lehet végrehajtani.


A telepített programok listában meg kell keresni az APS Rendszer bejegyzést, majd az "Eltávolítás" feliratra kattintva, vagy a jobb egérgombra megjelenő popup menüben az "Eltávolítás" menüponttal indítható a művelet:



A végrehajtás előtt meg kell erősíteni az eltávolítási szándékot:



Majd az eltávolítást elvégzi a Windows:



Tipp! Eltávolításkor az Adatbázis könyvtárban létrehozott adatbázis állományok megmaradnak, és új telepítéskor nem kerülnek felülírásra, kivéve a demó verzió telepítését, ahol előre feltöltött adatbázis települ az Adatbázis könyvtárba, és eltávolításkor törlődik! A Mentés könyvtárban tárolt mentések a program eltávolításakor megmaradnak!


A Keretrendszer eltávolítása: Amennyiben egyik program használata sem igényli a Microsoft .NET Framework 1.1 programcsomagot, úgy az előbbi módon ezt is el lehet távolítani a Windows "Vezérlőpult - Program eltávolítása vagy módosítása" menüpontban.




A rendszer újratelepítése



Újratelepítés menete: Az eltávolítást követően lehet a rendszert a telepítési lépésekben leírtak szerint újratelepíteni. Ha már volt konfigurációs beállítás, akkor azok megőrződnek az adatbázissal együtt minden rendszerre vonatkozóan, nem kell újra beállítani a rendszerjellemzőket.


Tipp! Újratelepítést követően futtassuk mindig az APSDATAFIX.exe adatbázis szolgáltatást a telepítési könyvtárból, ha esetleg nem futna automatikusan, hogy ha történt szerkezeti változás az adatbázisban, akkor azt követni tudjuk! A szolgáltatás futtatásához érvényesnek kell lennie a konfigurációs beállításnak az APS.config állományban. A szolgáltatás minden rendszerre lefut, amit a konfigurációs állományban talál, de futtatható rendszer megadással is, akkor csak azokra fut, amelyiknek a kódját megadtuk utána felsorolva szóközzel elválasztva. Ezt a legkönnyebben Windows Parancssorból tehetjük meg a telepítési könyvtárból indítva! Évente egyszer érdemes reorganizálást is végezni modulonként a gyorsabb működés érdekében. Bővebb ismertető az adatbázis szolgáltatásokról az Adatbázis modul felhasználói kézikönyvben található.




Indítás és kezdő beállítások




A rendszer indítása



Indítás: Miután sikeresen telepítve lett a számítógépre az APS rendszer, kétféleképpen indíthatjuk a rendszer egyes moduljait. Az egyik, és egyben a leggyorsabb, ha a Windows "Asztalra", vagy "Kezdőképernyőre" telepített valamelyik modul parancsikonjára kattintva indítjuk a rendszert, vagy a teljes rendszert elindítjuk a keretrendszer ikonjával:



Minden modul önállóan indítható a saját ikonjával, de az egyik a másikból használat közben is elérhető, így elég csak az egyik parancsikont elindítani.


Tipp! Amennyiben egy modult elfelejtett telepíteni és használni szeretné, akkor a már telepített APS Rendszert el kell távolítani a számítógépről, majd újra kell telepíteni az APS programcsomagot a kifelejtett modullal együtt. Ilyenkor a beállításokat nem kell újra elvégezni, azok megmaradnak a telepítési könyvtárban található APS.config állományban, ill. az egyéb segéd beállítások is megmaradnak!


Az APS rendszer moduljai elérhetők és indíthatók a Windows "Start" menüjéből is, vagy az" Alkalmazások" gyűjteményből. Itt minden modulnak megfelel egy bejegyzés az APS csoporton belül, amit egy a modult jelképező ikon és neve mutat, ill. az összes modul indítására szolgál az APS Rendszer ikont ábrázoló bejegyzés. A kiválasztott modulnak megfelelő bejegyzésre kattintva indítható az adott programmodul.


A "Start" menüben az APS csoporton belül található egy plusz csoportbejegyzés a dokumentációnak. Ezen belül a modulbejegyzésekhez hasonlóan minden bejegyzés egy adott modulhoz tartozó dokumentáció megjelenítését indítja. Itt található az APS Rendszer általános dokumentációját megjelenítő bejegyzés is. A dokumentáció a számítógépre telepített alapértelmezett internet böngészőben lesz elindítva. A dokumentáció elérhető az "Alkalmazások" gyűjteményből is Windows 8 rendszertől.


Első indítás: Minden új verzió telepítését követően első indításkor megjelenik egy parancssori ablak, mely arról tudat minket, hogy milyen adatbázis módosítások esedékesek a telepítést követően. Ez az un. APSDATAFIX.exe program futásakor jelenik meg. Új telepítésnél értelem szerűen nincs mit változtatni, fixálni az adatbázison, de régebbi adatbázis esetén előfordulhat. Az ablak magától bezáródik kis idő mulva. Ügyelni kell arra, hogy verzióváltásnál mindig lefusson. Ha esetleg nem futna, kézzel is elindíthatjuk utólag.



Tipp! Régi verziójú kliens program használható új adatbázissal, amennyiben nem történt struktúra módosítás, csak bővítés. Ez jelezve van a változástörténetben, struktúra módosításnál kötelező a program csere mindenhol. Ellenben új kliens programot TILOS használni régi (nem fixált) adatbázissal, mert hibát jelezhet, vagy nem megfelelően működhet! Mivel minden kliens újra telepítésnél fut az APSDATAFIX.exe program, így ennek kicsi az esélye, esetleg terítéssel (APS főkönyvtár kliensre másolásával) telepített esetekben fordulhat elő. A fenti példában nem írta ki, hogy az adott rendszerben nem volt mit módosítani, mert még nem is állítottunk be semmilyen rendszert. Ha egy létező rendszert frissítenénk, akkor kiírná az adott rendszerre, hogy mit módosított, ill. hogy nem volt mit módosítani.


Regisztrálás: Indítást követően a regisztrációs beállításokat lehet beállítani egy ablakban, ami minden indulásnál megjelenik, amíg ki nem töltjük. A postai irányítószám mindig a székhely irányítószáma. Ez az ablak átugorható a "Később" gombra kattintva, ami által a rendszer demó üzemmódba kapcsol, és egészen addig demó módban üzemel, amíg be nem állítjuk a regisztrációt a legközelebbi indulásnál, vagy a Cég modul "Rendszer beállítás" menüpontjában:



Tipp! Nem demó verzió telepítése esetén a telepítési könyvtárra vonatkozó teljeskörű jogosultsággal kell elindítani a programot első belépéskor, különben nem lesz megfelelő Windows jogosultság a konfigurációs fájlok létrehozására! Csak "Produktív (Éles)" típusú rendszer esetén kér regisztrációt minden indulásnál, amíg meg nem adjuk! Bővebb ismertető a rendszer típusokról a Cég modul felhasználói kézikönyvben a "Rendszer beállítás" menüpont dokumentációjában található.


Könyvtár beállítások: Az előbbi beállításokat menthetjük "Ment" gombbal, majd megjelenik az adatbázis könyvtár beállítására felhívó üzenet. Ez kötelező beállítás, enélkül nem lehet elindítani a programot:



Tipp! Ha már gyakorlottak vagyunk a rendszer konfigurálásban, és van elmentett konfigurációs állományunk, akkor itt választhatjuk, hogy "Nem", és bemásolhatjuk az APS.config állományt a telepítési könyvtárba! Ezt megtehetjük közvetlenül a telepítés után. Ha már volt telepítés a telepítési könyvtárba, akkor a konfigurációs állomány megőrződik, nem kell felülírni, hacsak nem változott a beállítás!


"Igen" gombra kattintva megjelenik egy Windows "Tallózás a mappák között" ablak, melyben felkínálja az alapértelmezett könyvtárat az adatbázis állományoknak:



Az ablakban létrehozhatunk egy új mappát az adatbázisunkhoz akár a hálózaton található szerveren is, választhatjuk a felkínált "Adatbázis" könyvtárat, vagy ha létezik, adjuk meg a meglévő adatbázis mappáját.


Tipp! Az adatbázis könyvtárat telepítés után első indításkor be kell állítani, amit megtehetünk a felkínált "Adatbázis" könyvtárat választva, de célszerűbb külön biztonságosabb fájlszerverre helyezni, ahonnan van rendszeres mentés! (A mentés futtatható kliensről is az APSDATAMENT.exe program megfelelő ütemezésével, vagy rákattintással!) A szerver lehet bármilyen Windows kliens, vagy fájlszerver, akár Linuxos is! Az adatbázis később is áthelyezhető, ha az egész adatbázis könyvtár tartalmát átmásoljuk az új helyre, majd beállítjuk az elérését! Ha bent vagyunk a programban, akkor a Cég modul "Rendszer beállítás" menüpontban lehet átirányítani új helyére az adatbázist, vagy gyakorlottabbak az APS.config fájlban is átírhatják! Ha változik, vagy eltűnik az adatbázis könyvtár - mondjuk hálózati hiba miatt -, akkor indításnál kérni fogja az új helyét. Ilyenkor figyeljünk oda, mert könnyen beállíthatjuk az alapértelmezett adatbázis könyvtárat, ahova létrehoz egy újat, miközben csak hálózati hiba miatt nem elérhető a régi. Az itt beállított könyvtárra elérési jogot kell adni a felhasználóknak a napi operatív munkához! Az Adatbázis modul karbantartó funkcióinak használatához teljeskörű jogosultsággal kell rendelkezni az adatbázis könyvtárra vonatkozóan, különben az adatbázis karbantartó műveletek nem végezhetők el teljes körűen!


"Ok" gombra megvizsgálja, hogy a mappában található-e megfelelő adatbázis állomány, ha nem, megkérdi, hogy létrehozzon-e egyet:



"Nem" esetén nekünk kell gondoskodni az adatbázis állományok bemásolásáról, különben nem használható a rendszer. "Igen" gombra megtörténik az adatbázis állományok létrehozása a beállított mappában a megfelelő nevű "Init" állományokból. Ilyenkor az Adatbázis modulnak telepítve kell lennie. Ezt követően megjelenik a mentés könyvtár beállítására felhívó üzenet:



"Igen" gombra kattintva megjelenik egy Windows "Tallózás a mappák között" ablak az adatbázis mappa beállításhoz hasonlóan, melyben felkínálja az alapértelmezett könyvtárat a mentésekhez:



Tipp! A mentés könyvtárat telepítés után első indításkor be kell állítani, amit megtehetünk a felkínált "Mentés" könyvtárat választva, de célszerűbb külön biztonságosabb fájlszerverre helyezni, ahonnan van rendszeres mentés! (A mentés futtatható kliensről is az APSDATAMENT.exe program megfelelő ütemezésével, vagy rákattintással!) A szerver lehet bármilyen Windows kliens, vagy fájlszerver, akár Linuxos is! A mentés később is áthelyezhető, ha az egész mentés könyvtár tartalmát átmásoljuk az új helyére, majd beállítjuk az elérését! Ha bent vagyunk a programban, akkor a Cég modul "Rendszer beállítás" menüpontban lehet átirányítani új helyre a mentést, vagy gyakorlottabbak az APS.config fájlban is átírhatják! Ha változik, vagy eltűnik a mentés könyvtár - mondjuk hálózati hiba miatt -, akkor indításnál kérni fogja az új helyét. Ilyenkor figyeljünk oda, mert könnyen beállíthatjuk az alapértelmezett mentés könyvtárat, miközben csak hálózati hiba miatt nem elérhető a régi. Az Adatbázis modul karbantartó funkcióinak használatához teljeskörű jogosultsággal kell rendelkezni a mentés könyvtárra vonatkozóan, különben az adatbázis karbantartó műveletek nem végezhetők el teljes körűen!


Az eddig vázolt beállítási ablakok addig jelennek meg minden újraindítás során, amíg el nem végezzük a szükséges beállításokat, ill. nem talál megfelelő könyvtárakat és adatbázis állományokat a rendszer induláshoz! Demó verzió telepítése esetén a könyvtárbeállítási párbeszédablakok nem jelennek meg, mert ilyenkor a program előre telepített konfigurációval és adatbázissal indul!


Indítást követően az elindított programmodul névjegye jelenik meg néhány másodpercre. A névjegyen megjelenik a modulmegnevezést követően a regisztrált felhasználó neve (licenctulajdonos neve) a regisztrációs kóddal együtt, valamint a modul kiterjesztett verziószáma és az APS Szoftver honlapcíme és elérhetősége:



Bejelentkezés: Indítást és a névjegy felbukkanását követően megjelenik egy bejelentkező ablak, amiben a felhasználó kódot maximum 15 hosszban és a hozzá tartozó jelszót maximum 8 hosszban lehet megadni a belépéshez:



A programba való belépéshez adja meg az előre beállított rendszerkarbantartáshoz használatos "Adminisztrátor" felhasználó belépési adatait: az "Admin" felhasználó kódot az "APS" jelszóval. Kis-nagy betük számítanak! Ezt később megváltoztathatjuk és tetszőlegesen konfigurálhatjuk hozzá a jogosultságokat, de célszerű meghagyni az eredeti jogosultságokat, nehogy kizárjuk magunkat a rendszerből! A felhasználó kód és jelszó megadását követően a "Belép" gombra kattintva, vagy Enter leütésével léphet tovább.


Tipp! Minden mező kitöltése után, ha Enter billentyűt ütünk le, akkor továbblép a beviteli pozíciót jelző kurzor, vagyis a fókusz a következő mezőre ugrik, vagy ha nincs több kitöltendő mező, akkor egy gombra, ez esetben a "Belép" gombra!


Nem megfelelő azonosítás során hasonló ablak jelenik meg:



"OK" gombbal visszatérhet az előző bejelentkező ablakhoz, majd próbálkozhat újra. "Elvet" gombbal megszakítható a bejelentkezés, ekkor nem lesz elindítva a kiválasztott programmodul.


Tipp! Felhasználókat és a hozzájuk tartozó jelszót a Cég modul "Felhasználók" menüpontjában lehet megadni. A telepítés egy előre beállított, mindenre kiterjedő jogosultsággal rendelkező felhasználóval ("Admin") történik, ami a mindenkori telepítő csomaghoz van mellékelve. Ennek beállításait a jelszót kivéve a későbbiekben sem célszerű megváltoztatni, és mindig tanácsos feljegyezni a bejelentkezési adatait, különben előfordulhat, hogy kizárjuk magunkat a rendszerből!




Kezdő beállítások



Rendszer, regisztrációs és egyéb beállítások: Minden modulhoz tarozik egy "Beállítás" menüpont, amiben az adott modulra vonatkozó speciális beállítások végezhetők el. Egy kivétel van, ez pedig a Cég modul "Rendszer beállítás" menüpontja, ahol a beállított értékek a számítógépről elérhető APS rendszerekre vonatkoznak. Itt lehet rögzíteni a rendszerjellemzőket, regisztrációs adatokat, valamint az adatbázis és mentés könyvtárakat.


Tipp! A rendszer regisztráció nélkül demó üzemmódban működik, ami bizonyos korlátokkal járhat az adatrögzítés során. Hosszabb távú használat során érdemes regisztrálni a rendszert licenc kertében, mely igényelhető a felhasználói támogatótól, vagy az info@aps.hu címen.


A rendszer indulásához szükséges legfontosabb beállításokat az első lépésekben indítást követően megtettük. Ekkor létrehozásra kerül egy használható rendszer alapértelmezett rendszerkóddal ("PRO") és névvel "Éles rendszer (Produktív rendszer)", melyet tetszés szerint megváltoztathatunk. A rendszer jellemzők az APS.config fájlba kerülnek mentésre, bele értve a regisztrációs adatokat, az adatbázis és mentés elérési helyét.


Amennyiben a Cég modul nincs telepítve, vagy nincs engedélyezve a "Rendszer beállítások" menüpont használata írásra, úgy a telepítési könyvtárban található APS.config xml állományban beállíthatjuk kézzel a konfigurációs jellemzőket. Ehhez meg kell nyitni Windows Jegyzettömbben, majd beállíthatjuk a rendszer nevét a key= "SysName" bejegyzésnél a value= "Ide írja a rendszer nevét!" érték mezőben, a rendszer típusát a key= "SysType" bejegyzésnél a value= "P", mint "Produktív (Éles)" érték mezőben, ami lehet még "T", mint "Teszt", "A", mint "Archív", és végül "Q", mint "Lekérdező", a regisztrációs adatokat, úgy mint a regisztrált cég nevét a key= "Owner" bejegyzésnél a value= "Ide írja a cég nevét!" érték mezőben, a regisztrált cég irányítószámát a key= "PostNum" bejegyzésnél a value= "Ide írja a cég irányítószámát!" érték mezőben, a regisztrációs kódot a key= "RegID" bejegyzésnél a value= "Ide írja a regisztrációs kódot!" érték mezőben, a könyvtár adatokat, úgy mint az adatbázis elérési útvonalát a key= "DataPath" bejegyzésnél a value= "Ide írja az adatbázis mappa elérési útvonalát!" érték mezőben, a key= "SavePath" bejegyzésnél a value= "Ide írja a mentés mappa elérési útvonalát!" érték mezőben ügyelve arra, hogy minden bejegyzésnél adjuk meg a rendszer kódját a sys= "Ide írja a rendszer kódját!" mezőt, kivéve az utolsó tételt, ahova az aktív rendszert kell bejegyezni üres rendszerkóddal a sys= "" mezővel és a key= "AktSystem" bejegyzéssel a value= "Ide írja az aktív rendszer kódját" érték mezővel. Ügyeljünk arra, hogy szintaktikailag helyes legyen az xml! Több rendszer esetén annyiszor ismétlődnek a fentiek az utolsót kivéve, ahány rendszer be van állítva!


Minden modul használatát a beállítások megadásával kell kezdeni, mert különben nem lehet megfelelően használni a modul funkcióit! Bővebb információ az adott modul felhasználói kézikönyvében található. A modulhoz tartozó dokumentáció a "Súgó - Dokumentáció" menüpontban érhető el mindig a kiválasztott parancsikonnal indított modulra vonatkozóan. Az összes dokumentáció elérhető a Windows "Start" menüben, ill. az "Alkalmazások" gyűjteményben.


Kezdőlap beállításai: Belépéskor egy mindig látható adatkezelő lap, a "Kezdőlap" jelenik meg. A Kezdőlapon néhány aktuális adatkezelési beállítást lehet elvégezni, ami hatással van a rendszerben végzett későbbi munkákra:



Mivel a rendszer alkalmas több céges adatkezelésre, itt kell kiválasztani azt az aktív céget, amihez éppen adatot akarunk rögzíteni. Választani a lenyíló listában a nyílra kattintva, majd a megjelenő tételek valamelyikére kattintva lehet.


Tipp! A rendszert billentyűzettel is lehet használni egér nélkül. Lenyíló lista esetén a kiválasztáshoz használhatók a tabulátor és nyílbillentyűk, majd a jóváhagyáshoz a szóköz billentyű!


Telepítést követően nincs egy cég sem beállítva, kivéve a demó változatot. Legelső lépésként legalább egy céget meg kell adni a Cég modul "Cégjegyzék" menüpontban ahhoz, hogy a rendszer többi funkcióját használni lehessen! Cégmegadást követően ki kell választani egy céget a Kezdőlapon, hogy költséghelyet is rögzíthessünk hozzá.


A következő aktuális beállítás, hogy mely költséghely adataival szeretnénk dolgozni. A rendszer cég - költséghely struktúrát követ, ami azt jelenti, hogy az adatok több szinten is csoportosíthatók a későbbiekben. Cégkiválasztás után ha nincs a lenyíló listában választható költséghely, akkor két eset lehetséges. Egyik, hogy nincs költséghely felvéve. Ekkor a Cég modul "Költséghely" menüpontjában kell legalább egy költséghely csoportot és hozzá legalább egy költséghelyet megadni. Másik, hogy ugyan van költséghely rögzítve, de nincs az adott felhasználónak engedélyezve egy sem. Ekkor a Cég modul "Felhasználó" menüpontjában kell az "Engedélyez" gombra elérhető "Költséghelyek rögzítési engedélye" oszlopban az engedélyezett költséghelyet bepipálni! Költséghely választás nem kötelező, ilyenkor az egyes tételek rögzítésénél külön meg kell adni a költséghelyet.


Aktív dátum mindig a mai nap, vagy ha más időpontra szeretnénk rögzíteni, akkor ennek megváltoztatásával arra a dátumra vonatkozóan rögzíthetők az adatok, ami itt be lett állítva. A vonatkozási dátum rögzítéskor is állítható, tehát az itt beállított érték nem törvényszerű és nem használatos minden rögzítéskor.


Aktív felhasználó az, aki éppen bejelentkezett, és használja a rendszert.


Végül kiválaszthatjuk, hogy melyik rendszerben szeretnénk dolgozni. Minden rendszer választásnál újra indul a program, és a kiválasztott rendszerben lévő beállítással, jogosultsággal léphetünk be az adott rendszerbe. Minden rendszerhez saját konfigurációs beállítás, és saját adatbázis tartozik. A rendszerek létrehozása több célt szolgálhat, ilyen lehet például osztott adatbázis használata területileg elkülönült hálózatokban, vagy különböző típusú rendszerek használata. A fenti példában a "PRO - Éles rendszer (Produktív rendszer)" egy "Produktív (Éles)" típusú rendszer, melynek szürke a színe. Az aktuális rendszer kódja és színe megjelenik alul egy sávban, mely segít eligazodni, hogy éppen hol vagyunk. Bővebb ismertető a rendszerekről a Cég modul felhasználói kézikönyvben a "Rendszer beállítás" menüpont dokumentációjában található.


Legközelebbi indítás során, amennyiben ugyan az a modul lett elindítva, a legutoljára használt menüpont automatikusan megnyitásra kerül a legutóbbi ablakmérettel, biztosítva a folytonosságot az APS rendszerben végzett munkában.



Vége.